Piiloset

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

Rennot rutiinit käyttöön golfissa

Rento lyönti lentää pitkälle ja osuu tarkasti. Sana ”rento” liittyy golfiin monella tavalla, eikä vähiten sen vuoksi, että golf on mitä mainioin keino rentoutua. Rennolla otteella pelaaminen tuottaa hyvää tulosta ja peliin saa suhtautua rennosti – tuskin ne ärräpäät ja mailojen viskominen kovasti auttavat.

Oletko koskaan istahtanut tuoliin ja kokeillut, miten ruumiinosat saa rennoksi ja pulssin laskemaan; kokenut ihanan raukean olon rentouttamalla ruumiinosat yksi kerrallaan aloittaen varpaista jalkojen, lantion, vyötärön, hartioiden kautta aina kasvolihaksiin saakka? Kannattaa kokeilla vaikka kilpailua edeltävänä iltana, jos uni ei ota tullakseen tai milloin vain hartioiden kiristäessä. Niin – ja kireät hartiat eivät ole hyvän swingin ystävä.

"Rentoutuminen tukee fyysistä palautumista rasituksesta, vammoista ja sairauksista. Kehon kannalta rentoutuminen vie koko keskushermostolle rauhoittavaa viestiä. Se leviää läpi koko kehon; lihasten, autonomisen ja ääreishermoston, immuniteetti- ja sisäeritysjärjestelmän. Stressihormonien taso laskee ja korvautuu mielihyvää tuottavilla hormoniyhdisteillä.”

Jokaiseen golfsuoritukseen voi liittää vaikka ajatuksen ”rentouta hartiat” ja ”älä purista mailaa”. Kun niiden ohessa muistaa vielä pitää katseen pallossa, on aika suuri todennäköisyys, että pallo menee haluttuun kohteeseen, tai putti kopsahtaa kivasti kupin pohjalle.

”Rentoutuminen vähentää kuluttavia jännitystiloja ja tehostaa kehon voimavarojen palautumista. Unen ja levon laatu paranee, syvenee ja pitenee. Aineenvaihdunta rauhoittuu. Koko terveys ja suorituskyky parantuvat. Kyky rentoutua voi myös helpottaa tilapäisesti kuormittavaa tilannetta tai univajetta.”

Rentoutuminen siis hoitaa mieltä monella tapaa. Hiljentyminen ja rauhoittuminen auttavat havainnoimaan itseä ja kuulemaan omia tunteita sekä ajatuksia.

Golfkierroksen jälkeen olo on yleensä mainio. Pelin aikana puhelin on pysynyt kiinni, mieleen ei lyöntien lisäksi ole mahtunut muita ajatuksia, keho on nauttinut sopivasta fyysisestä rasituksesta ja mieli rentoutunut. Taitaakin olla aika lähteä kierrokselle, eikö?

Kokeile "Kehon kuuntelu iltaisin - Mindfulness-harjoitus" (kesto 12:48).

Lähde ja lisätietoa: mielenterveysseura.fi