Respecta

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

Hyvä paha stressi

Golf on sitten metka peli: kun kierroksen alussa sovitaan panokseksi kupillinen kahvia korvapuustin tai ruisleivän kera, alkaa tapahtua. Niin pitää ollakin: pientä painetta - stressiä - tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseen, mutta liiallisena se on haitallista.

Stressinhallintaa opettelemalla paine pysyy tasolla, jossa sen haittavaikutukset eivät häiritse. Stressioireiden tunnistaminen mahdollistaa asioihin puuttumisen ajoissa ennen kuin paine kasvaa liian suureksi.

Stressin tehtävänä on ottaa ja saada voimavarat kokonaisvaltaisesti käyttöön ja siitä juuri golfissa on kysymys. Pienen paineen alla keskittyminen paranee, opitut rutiinit toistuvat ja valinnat pysyvät fiksuina - eikä sorruta ”sankarigolfiin".

Toisaalta vaikeaksi kuvatun kentän kapeat väylät, paksut karheikot, lukuisat vesiesteet ja kiusallisen syvät bunkkerit voivat siirtyä uniin. Silloin stressi saa vallan ja pilkkoo unen osiin tai varastaa siitä ison osan. Eikä aina ole helppoa pelata uuden ryhmän kanssa uudella kentällä. Kuinkahan hyviä ne muut ovatkaan, hiipii mieleen. Silloin unohtuu, että eihän golfari toisen epäonnistumisia laske tai kommentoi. Omissa on ihan riittävästi.

Vastoinkäymisiä tulee joka tapauksessa. Stressin sieto on yksilöllistä; se mikä minusta on innostavaa, voi toisesta olla stressaavaa. Niin saakin olla. Tärkeää on oppia tuntemaan itsensä ja niitä pahoja paineita aiheuttavat asiat.

Jokainen golfari tietää, että vaikka mieli kuinka olisi mukana kierroksella, jokunen pallo menee ei-toivottuun paikkaan. Vastaiskut ovat oivallisia oppimiskokemuksia. Toisaalta, onko golfari koskaan täysin tyytyväinen lyöntiinsä?

Stressiherkkyyteen voi vaikuttaa ja vielä tutunomaisin keinoin: syö säännöllisesti, nuku ja lepää riittävästi, ole joskus aivan jouten, käytä nautintoaineita kohtuudella, muista tukeutua ystäviin ja vaikka golfkavereihin vaikeilla hetkillä.

Aikataulut ja työjärjestys auttavat niin golfissa kuin sen ulkopuolella. Tavoitteet saisivat olla realistisia ja johdonmukaisia – eiköhän paha stressi näin saada käpälälautaan.

Ai niin, aiheeseen liittyy ehkä hölmöin golfiin liitettävä määre - leikkimielinen kilpailu, höh!

Testaa, kuinka herkkä olet stressille ja saa hyviä vinkkejä.
Lähde: Suomen Mielenterveysseura