Piiloset

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

Se ihana, syvä golfarin uni

Golf ja uni ovat hyviä partnereita. Ne linkittyvät toisiinsa kuin hauska kehä: Kun mieli on tasapainossa ja olo rentoutunut, on unikin parempaa. Hyvän yöunen jälkeen taas mieli on mukana pelissä, ja golf sujuu vaivattomammin.

Jokainen kenttiä kiertänyt tietää, että golfin fyysinen rasitus ja itsensä voittaminen tuovat hyvän mielen, joka puolestaan on luomassa rauhallisempaa unta.

Golfiin ei kannata suhtautua liian vakavasti – se on niin vaativa peli, että haasteita riittää muutenkin. Hyvää unta sen sijaan kannattaa vakavasti tavoitella. Uni palauttaa elimistön rasituksesta ja väsymyksestä sekä tasapainottaa hermoston toimintaa. Se vahvistaa vastustuskykyä aktivoidessaan sairauksien ja tulehdusten torjuntamekanismeja elimistössä ja vaikuttaa muihin elimistön säätelyjärjestelmiin, kuten hormoneihin.

Hyvä uni on kovan pelipäivän jälkeen - yhdessä oikean ravinnon ja lihashuollon kanssa - kerrassaan oivallinen tapa sirittää itseään kohti seuraavaa ja vielä parempaa golfkierrosta.

Happi ja kevyt liikunta auttavat elimistöä rauhoittumaan. Golf täyttää tuon vaatimuksen hyvin mutta on myös monia muita asioita, jotka parantavat unen laatua. Yksi sellainen on unirytmi – olisi hyvä mennä nukkumaan ja herätä pääosin suhteellisen samaan aikaan.

Hyvä sänky hellii golfkierroksen jälkeistä vartaloa ja vähentää selkäkipuja. Makuuhuoneen lämpötilaan kannattaa kiinnittää huomiota unohtamatta kunnon verhojen tuomaa oivallista pimeyttä. Toki nämä kaikki ovat yksilöllisiä asioita mutta ehdottomasti pohdinnan arvoisia.

Joitain asioita kannattaa välttää. Sellaisia ovat ainakin kahvi, tee, kaakao ja kolajuomat myöhään illalla, eikä se ruutuaika tai tabletin sininen valo makuuhuoneessa – muutenkaan illalla – johda nukkumatin luokse.

Joskus pienet päivänokoset kierroksen jälkeen ovat lähes parasta mitä golfarille on tarjolla mutta monen vartin nokosia kannattaa vastustaa, jos haluaa nauttia pitkistä yöunista.

Sängyssä ei kannata pyöriä, jos uni ei tule. Hyvä vinkki on unikirja. Siis oivallinen opus, jonka olet lukenut jo moneen kertaan, mutta joka aina jaksaa riemastuttaa ja saa mielen rauhoittumaan. Seppo Palmisen Buddhaa peliin voi hyvinkin toimia…

Lähde ja lisätietoja unesta: mielenterveysseura.fi/uni

Mielenterveystaitoja voi vahvistaa. Mielenterveystaitoja ovat esimerkiksi vuorovaikutus-­, tunne-­, tietoisuus­- ja ongelmanratkaisutaidot. "Näitä taitoja voi oppia läpi elämän. Väylä parempaan mieleen -juttusarja antaa vinkkejä mielen hyvinvointiin", sanoo viestintäjohtaja Eila Ruuskanen-Himma Mielenterveysseurasta. Suomen Mielenterveysseura edistää mielenterveyttä ja ehkäisee ongelmia. Mielenterveysseura.fi