Respecta

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

Torju iltapäiväväsymys kolmella vinkillä

Tiedäthän sen väsähtäneen olon, joka joskus iskee lounaan jälkeen. Silmät ei pysy auki ja aivot tahmaa. Ruokakoomaksikin sitä kutsutaan. Raskas olo voi johtua liian suuresta annoskoosta. Tuli lapattua lautanen liian täyteen, kun nälkä oli päässyt liian suureksi.

Kiireessä syöminen aiheuttaa useasti sen, ettei aivot ehdi rekisteröidä, milloin maha on täynnä. Vauhdikkaalla syömisellä tulee siis helposti syötyä tarpeeseen nähden liikaa. Ja taas väsyttää...

Ruokakooman voi aiheuttaa myös suuri määrä nopeita, helposti imeytyviä hiilihydraatteja. Jos ateria sisältää reilusti pastaa, valkoista riisiä tai vaaleaa leipää, niiden aiheuttama verensokeriralli takaa kyllä varmasti äkkiväsymyksen lounaan jälkeen.

Miten ruokakoomalta voisi välttyä ja jaksaa iltapäivällä virkeämpänä?

Tiedämme kyllä, että tasaisesta ateriarytmistä, pienemmistä annoksista ja terveellisemmistä ruokavalinnoista on apua, mutta nyt kyse ei ole niistä. Näihin seuraaviin vinkkeihin kannattaa myös kiinnittää huomio. Ne auttavat ruoansulatustasi toimimaan tehokkaammin ja parantavat virettäsi. 

VINKKI 1

Tee lounaan jälkeen pieni, n. 10 min kävely vaikka korttelin ympäri. Liike edesauttaa ruoan kulkua, happi virkistää aivoja ja pääset hetkeksi irti työmoodista.

VINKKI 2

Jos käytössäsi on sähköpöytä - käytä sitä! Älä jässähdä lounaan jälkeen istumaan kahvikupin kanssa vaan työskentele seisten väh. 30 min. Seisten kulutat enemmän energiaa ja ruoansulatus tekee töitä tehokkaammin. Istuessa keho ja samalla suolisto on konkreettisesti isolla mutkalla, verenkierto heikkenee. Aineenvaihdunnan tuottamat kaasut saattavat kerääntyä suolenmutkiin ja aiheuttaa kivistystä ja turvotusta.

VINKKI 3

Opettele rauhoittamaan hermostoasi. (Harjoitus: 5 ASIAA (pdf), lataa tästä linkistä)

Miten hermosto liittyy ruoansulatukseen ja väsymykseen? Avataan tätä hieman. 

Meillä on tahdonalainen (somaattinen) hermosto, joka käskyttää lihasten toimintaa ja tahdosta riippumaton (autonominen) hermosto, joka säätelee kehontoimintoja, kuten sydämen sykettä, verenpainetta ja ruoansulatusta.

Tahdosta riippumaton hermosto jaetaan vielä kahteen osaan: sympaattinen ja parasympaattinen hermosto. Yksinkertaistettuna tämän hermoston toimintaa voisi verrata keinulautaan, jossa jatkuvasti nämä kaksi hermoston osaa tasapainoilevat. 

Sympaattinen hermosto aktivoituu stressitilassa, keinun punainen pää keikkuu korkealla. Se kiihdyttää sydämen sykettä, nostaa verenpainetta ja hidastaa ruoansulatusta. Sen tehtävä on mm. varmistaa hädän hetkellä, että elintärkeille elimille (aivoille, sydämelle, keuhkoille) virtaa verta ja happea.

Kun sympaattinen hermosto rauhoittuu, parasympaattinen pääsee voitolle. Verenpaine ja sydämen syke laskevat ja ruoansulatus aktivoituu.

Jos elämme jatkuvassa stressitilassa sympaattisen hermoston määrätessä tahdin, ruoansulatuksemme ei toimi optimaalisella tavalla. Hermostonkin voimavarat keskitetään sinne, missä on kulloinkin suurin tarve tai kriisi päällä. Tästä syystä kaikki keinot, joilla hetkeksi irrottaudumme stressin otteesta, parantavat parasympaattisen hermoston mahdollisuuksia hyvinvointimme edistämisessä.

Pienellä harjoituksella opit auttaman parasympaattisen hermoston toimintaa ja pitämään keinulautasi paremmin tasapainossa! 

Anne Ruuskanen

Pitkähkön yrityselämässä tehdyn työuran jälkeen olen hypännyt oman elämäni johtajaksi - yrittäjäksi. Tartun rohkeasti uusiin asioihin, välttelen jämähtämistä vanhoihin kaavoihin. Haluan auttaa golfareita viihtymään ja menestymään lajin parissa, sillä golfista nauttii enemmän, kun terveellinen ravinto, monipuolinen liikunta, riittävä lepo ja mielenhallinta ovat tasapainossa! Kirjoitus on alunperin ilmestynyt Annen omalla https://www.truefood.fi/ nettisivulla.