Hilton

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

10 00 toistoa

Kuinka monta kertaa olet golfurasi aikana harjoitellut swingiä, väylälyöntiä tai puttia? Varmaan ainakin sen 10 000 kertaa.

Mitä silloin teet, kun lyönti alkaa tökkimään? Annatko vain homman luisua käsistä ja toivot parasta?

Todennäköisesti ryhdyt palastelemaan lyöntiäsi, kaivat sen yhden tai kaksi oleellista asiaa, jotka ongelman aiheuttavat. Jos et itse löydä niitä, pyydät prolta apua. Sitten keskität harjoittelun ongelmakohtaan, korjaat, hiot, harjoittelet. Ja harjoittelet vähän lisää. Et lannistu vähästä, sillä tiedät, että vain harjoittelu tekee mestarin! Vain työtä tekemällä pääset omalle huipputasollesi.

Samanlainen menetelmä toimii, kun ruokavaliosi kaipaa muutosta. Kun jokin ongelma siinä ylittää kipukynnyksesi ja tajuat, että se pitää selättää. Sovella silloin samaa taktiikkaa kuin hukassa olevan lyöntisi korjaamiseen. Kaiva rehellisesti pintaan ongelman aiheuttaja. Jos tarvitset siihen apua, hae sitä.

Syitä ruokavalio-ongelmaan voi löytyä useitakin, mutta keskity vain yhteen kerrallaan. Mieti uusi, terveellinen ja sinulle sopiva korjaustapa. Ja sitten - harjoittele, hio, harjoittele lisää. Tarvitset tässäkin vähintään sen 10 000 toistoa, että uusi tapa tarttuu selkärankaan. Välillä lipsut takaisin vanhaan, mutta sekin on osa muutosta ja vie kohti uutta. Sitkeällä tekemisellä niitä lyöntejäkin korjataan.

Seuraavalla kolmella (tai neljällä) helpolla kysymyksellä voit tarkistaa, onko sinun ruokavaliossasi kenties vielä treenaamisen varaa.

1. Kuinka monta ateriaa päivässäsi on?

Useimmille meistä sopii 3 pääateriaa (aamiainen, lounas ja päivällinen) sekä 1-2 välipalaa. Jos aamiainen ei maistu tai syöt vain yhden pääaterian, suosittelen tarkistamaan ruokarytmiä. Samoin, jos ilta menee napostelussa!

2. Kuinka monta erilaista kasvista, hedelmää tai marjaa syöt päivässä?

Jos yhteismäärä on alle 5, lisää määrää ensin tuohon viiteen ja myöhemmin jopa 8 eri kasvikunnan tuotteeseen päivässä.

3. Kuinka monta liha-ateriaa syöt viikossa? Kuinka monta kinkku-juusto leipää syöt päivässä?

Tarkista punaisen lihan (nauta, härkä, sika, lammas, karitsa) käyttömääräsi viikossa. Terveyden kannalta määrä kannattaa pitää max. 500g/viikossa. Muista laskea mukaan myös erilaiset lihajalosteet, leikkeleet, lenkkimakkarat, nakit, valmislihapullat jne. Suosittelen vahvasti vaihtamaan kalaan, kanaan, kalkkunaan tai kasviproteiiniin ja kasviksiin.