Hilton

• Golf Balance
  • Respecta

Golf Resort Konopiste kutsui

Noin 50 kilometriä Prahasta etelään sijaitsee Konopiste Golf Resort, joka tarjoaa mahdollisuuden pelata kahdella eri Master-tason täysimittaisella golfkentällä. Kävimme tutustumassa alueeseen nyt lokakuussa. Maisemat ovat upeita ja paikka hieno. Klubi on vanha metsästyslinna ja sen maille on tehty kaksi kaunista golfkenttää. Kentät ovat mukavan kumpuilevassa tammimetsässä, joka tuo mieleen keskieuroopan linnat ja ritarit. Korkeuserot antoivat haastetta pelaamiseen. Pidin sekä Radeckýn että vuonna 2004 valmistuneesta d ’ Esten kentästä.

Lento lähti Helsingistä klo 9.30 ja kierroksella olimme jo klo 14 paikallista aikaa. Kaikki sujui nopeasti ja vaivattomasti. Hotellin kuljetus odotti meitä kentällä, viisi henkilöä matkalaukkuineen ja bageineen sijoittui autoon ja matka kohti golfseikkailuja alkoi. Perillä otimme vastaan huoneet ja valmistauduimme pelikierrokselle. Lämpötila oli suotuisa ja maittava lounas nautittiin ulkona, tietenkin hyvän tsekkiläisen oluen kera.

Ensimmäisenä päivänä pelasimme d ’ Esten kentän. Seuraavina päivinä siellä olisi kilpailut. Heti ensimmäisellä väylällä lähdimme nousemaan ylöspäin. Väylä oli hyvässä kunnossa ja greenit haastavan liukkaat. Myöhemmin selvisi, että talviaikaan kyseisellä alueella lasketellaan. Alla on kuva todisteeksi upeista maisemista. Kuvassa näkyvä vesialue ylitettiin mennen tullen - haastava takaisin tullessa, koska vesieste oli leveä ylitettäväksi väylän puolivälissä.

Väylä 9 avattiin alarinteeseen ja greeni sijoittui saareen. Avaukseni ei onnistunut, vaan lyönti avautui liiaksi oikealle ja hukkui vahvaan raffiin. Seuraavat lyönnit eivät pelastaneet, pallo päätyi lopulta veteen, niin jäi saarella oleva greeni osaltani pelaamatta. Tauko oli paikallaan ja olut maistui auringonpaisteessa. Takaysi sujuikin sitten paremmin. Kovin paljon myöhemmin emme olisi voineet pelikierrosta aloittaa, hämärä jo hieman haittasi kierroksen viimeisellä väylällä.

Kierroksen jälkeen koko joukko ruokaili 19. reiällä, klubin ravintolassa. Lounaalla olin syönyt kalaa, joka oli erinomaista. Nyt kokeilin kunnon pihviä. Liha suorastaan suli suussa, kastike vielä kruunasi  makuelämyksen. Kaikki ateriat, jotka klubilla söimme, olivat erinomaisia. Hinta- ja laatusuhde oli enemmän kuin kohdallaan. Kolmen ruokalajin ateria viineineen maksoi noin 20 - 30 euroa.

Maittavan aamupalan jälkeen seuraavana aamuna suuntasimme Radeckýn kentälle. Aamu oli vielä aikainen ja kenttä kostea. Ensimmäinen väylä oli par 5. Ensin pelattiin ylös ja sitten sokkona lyötiin alas, jossa liukas greeni odotti bunkkereiden välissä. Nouseva aurinko paistoi ja lämmittävine säteineen nosti mielialan korkealle. Vaikka aamu oli viileä, päivästä muodostui varsin lämmin, ihana yllätys Suomen kylmän kesän jälkeen. Kun ensimmäistä kertaa pelasi tällä kentällä, hieman harmitti, kun monessa kohdassa joutui lyömään palloa sokkona. Joko edessä oli niin korkea mäki, ettei tiennyt mitä lakipisteen jälkeen odotti tai väylä kääntyi hyvin jyrkästi. Kun kentän pelasi toisen kerran, muisti, mitä edessä oli eikä tuntunut enää niin harmittavalta ollenkaan. Verrattuna d ’ Esten kenttään Radecký oli vaihtelevampi, rauhoittavia väyliä nummilla tai tiukka par 3 veden yli tiilireunaiselle greenille. Kierros päättyi vaativasti,  alarinteen jälkeen pallo lyötiin veden ja pienen ojan yli greenille. Väylä oli kapeahko ja sen keskellä alhaalla oli iso puu, mikä kummasti veti palloja puoleensa.

Koska päivä oli aloitettu aikaisin, jäi aikaa tehdä muutakin. Valitettavasti spa-osasto oli suljettuna sinä päivänä, jotain piti keksiä sen tilalle. Golffari lähti irrottelemaan, lue harjoittelemaan, alueella olevalle par 3 - kentälle. Olipa mukava kierros. Vaikka kentän pituus on reilusta alle 1,5 kilometrin, on siinä tiukkoja nousuja hengästymiseen asti ja mielenkiintoisia väyliä. Meillä oli tosi hauskaa. Suihkun kautta vain maittavalle päivälliselle, niin päivä oli pulkassa.

Seuraavaan päivään kuului retki Prahaan. Kello 10 lähti hotellin kuljetus kohti kaupunkia.  Valitettavasti oli sateista. Kaarlen silta oli niin täynnä sateenvarjoja, ettei enää sekaan mahtunut. Päivä kului katuja kävellen ja nähtävyyksiin tutustuen. Yllättävää oli, että vielä tähän vuodenaikaan, turisteja oli niin paljon liikkeellä, suurin osa oli aasialaisia. Kun pääsimme takaisin hotellille, sade oli lakannut ja lähdimme jälleen kiertämään par 3 -kentän. Mukavaa ajankulua!

Retken viimeinen aamu valkeni. Nopean aamupalan jälkeen lähdettiin pelaamaan, tiukka nousu tiiauspaikalle ja avaukset kentälle. Kivaa tämä golf! Sen oli huomannut linja-autollinen muitakin suomalaisia. He olivat yhdessä kiertämässä alueen kenttiä. Itsestäni oli mukavampaa, helpompaa asua samassa paikassa, etenkin, kun hotelli ja alue yleensäkin oli viihtyisä ja sieltä löytyi ystävällisiä ja palveluhaluisia henkilöitä. Voin suositella aluetta muillekin. Ja mikä vielä parasta, myös matkapäivinä onnistui pelaaminen ilman turhaa kiirettä.

Matkaan tyytyväisenä, kiitos järjestäjille!

Kirsti Heinonen

Kirsti on kaksi vuotta eläkkeellä ollut, ison yläkoulun rehtori, jonka golf-kiinnostus vain kasvaa vapaa-ajan lisääntyessä. Golf antaa motivaatiota liikkumiseen, oikeaan ravitsemukseen ja ennen kaikkea henkiseen kehittymiseen.